måndag 9 juli 2018

Sommarutmaningen: Pojken i randig pyjamas

Ebba 13 år har läst en ny bok hon vill tipsa om, även den handlar om andra världskriget.

Titel:

Pojken i randig pyjamas

Författare: 
John Boyne

Varför valde du boken?
Vad jag förstått är denna boken väldigt känd och jag undrade varför så därför bestämde jag mig för att läsa boken.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
John Boyne har lyckats få fram vackra upprepningar som får en att minnas mycket mer av vad som hände boken än man annars skulle gjort om han inte hade med upprepningar. Boken är också skriven ur ett intressant perspektiv. Boken handlar ju om andra världskriget och då tänker man sig ofta att en sådan bok skulle vara väldigt allvarlig och tung vilken den också är men eftersom det är skriven ur Bruno som är nio års (om jag nu minns rätt) perspektiv. Bruno är en rätt så naiv pojke som inte förstår alla hemskheter som sker runt omkring honom. Hans pappa jobbar vid Auschwitz och försöker dölja allt hemskt han gör för sin son. Det är också lite smågulligt hur Bruno inte uttalar Auschwitz rätt utan säger Allt Svisch istället.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Bokens slut påminner om ordspråket "smaka på sin egen medicin".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar