tisdag 27 juni 2017

Sommarutmaningen : Pride and Prejudice

Här kommer tips på en riktigt härlig klassiker från Tove, 16, i Lomma. Tove har läst den på originalspråket, men boken finns såklart översatt till svenska och heter då "Stolthet och fördom".

Varför valde du boken?
Dels för att min mamma tyckte att jag behövde läsa något från Jane Austen innan jag börjar gymnasiet nu till hösten, men också för att jag tycker om att läsa klassiker. Dessutom ville jag utmana mig genom att läsa just en klassiker på originalspråk, så därför såg jag "Pride and prejudice" som ett alternativ.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken
Det som jag tycker utmärker boken särskilt är dess budskap. Vi har alla fördomar, men vi är ofta alltför stolta för att vilja erkänna dem. Jag tycker därför att romanen inte nödvändigtvis är skriven för bara vuxna, utan jag menar att unga kan uppskatta den minst lika bra. Trots att berättelsen utspelar sig på 1800-talet, tycker jag inte att den känns "daterad". Romanen är väldigt roande, vilket gör den absolut läsvärd.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Jag tycker att jag kan se vissa likheter med filmen (som baseras på en bok, men som jag inte har läst) "Bridget Jones's diary". Filmen är en romantisk komedi som handlar om Bridget Jones, en 30-årig romantiker som bestämmer sig för att under det närmsta året leta rätt på "Mr.Right". Under en middagsbjudning träffar hon Mark Darcy (ironiskt?), en överlägsen man med lite väl mycket hybris (enligt Jones). Darcy finner Jones till en början vara både vulgär och korkad, men ju mer tiden går, desto mer känslor får de för varandra. Trots Darcys överlägsenhet och Jones korkade naivitet, blir de alltså förälskade. Detta är väldigt likt handlingen i "Stolthet och fördom" och jag kan tro att författaren till "Bridget Jones's Diary" delvis kan ha hämtat inspiration från just 1800-tals romanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar