lördag 18 augusti 2018

Sommarutmaningen - Orlando

Ett sensommarboktips från Tove. Ja, jag håller verkligen med om att det är något visst med klassiker. Visst är det fascinerande att en bok som skrevs för så länge sedan ändå ställer frågor som vi diskuterar än idag.


Bokens titel:
Orlando

Författare:
Virginia Woolf

Varför valde du boken?
Jag försöker läsa minst två klassiker varje år, (förra året blev det "Candide" och "Pride and prejudice"). Det gör jag inte för att jag vill "leka vuxen", utan helt enkelt bara för att jag vill kunna förstå när folk refererar till klassiker. Denna gång blev det "Orlando" av Virginia Woolf.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
När man läser en klassiker är det viktigt att man är skärpt och har tålamod. Man kan t.ex. inte hoppa över en miljöbeskrivning hursomhelst (som man kanske kan i en samtida roman), trots att den känns onödigt oändlig. Man kommer då garanterat behöva gå tillbaka och läsa om. Det tar också längre tid att läsa en klassiker än en vanlig bok, särskilt om man läser den på originalspråk (engelska i detta fall), vilket jag förstår gör att man kanske inte har tillräckligt med ork för att ta sig igenom en klassiker. MEN det är samtidigt så otroligt givande att läsa ett klassiskt verk! Om man är villig att läsa en annan typ av roman och utmana sig själv, tycker jag definitivt att "Orlando" är ett utmärkt exempel.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Jag vet inte om romanen nödvändigtvis påminner om något särskilt, men genusfrågan, (romanens huvudsakliga tema) är i hög grad aktuell idag. Woolf måste ha varit otroligt före sin tid, då hon ifrågasatte genus och de könsnormer som till viss del präglar vårt samhälle fortfarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar