måndag 20 augusti 2018

Ulrike och kriget

Ebba fortsätter sitt undersökande av andra världskriget i böckernas värld och har nu kommit till en riktig klassiker bland svenska ungdomsböcker: Ulrike och kriget av Vibeke Olsson. Författaren var bara 17 år när boken kom ut!

Varför valde du boken?
jag lånade en bunt böcker i början av lovet och denna var den sista som var kvar. Varför jag lånade den från början minns jag faktiskt inte.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken
Boken var inte som andra böcker om andra världskriget som handlar om judar i koncentrationsläger utan den handlar om en tysk tjej som lever i Tyskland under andra världskriget. Boken gav mig en bild av hur ett helt folk kunde gå på Hitlers idéer.

Namnet på boken och omslaget gillar jag inte eftersom namnet får en att tro att boken inte har någon inlevelse, vilket den har. Namnet lockar inte mig till att läsa boken fast den egentligen är väldigt bra. Omslaget är också tråkigt och säger inget om handlingen som många andra omslag gör.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Boken påminner om filmen War Horse som är baserad på Michael Morpurgos bok War Horse. Det var flera år sedan jag såg filmen och därför kan jag inte säga varför boken får mig att tänka på filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar