tisdag 31 juli 2018

The Thousandth floor / Tusende våningen

Känner du för att läsa en lite längre thriller som kanske utspelar sig i framtiden? Är du ok med att läsa på engelska? Då har Tove det perfekta tipset till dig... Katherine McGee, "The Thousandth floor" (fast den finns även på svenska på biblioteken ifall du föredrar det).

Varför valde du boken?
När "The thousandth floor" först kom ut (2016), tyckte jag att den lät som vilken science fiction-roman som helst. Sen, när jag förstod att den utspelade sig i New York år 2118, kändes den väldigt lockande, eftersom jag bara några månader tidigare hade varit i staden och blivit helt uppslukad. Detta är dessutom inte den typ av böcker jag vanligtvis läser och tänkte att jag därför ville ge denna genre en ärlig chans.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken
Det som framförallt skiljer denna roman från andra sci-fi-romaner som jag tidigare har läst, är berättarperspektivet. I och med att man får följa fem karaktärer under bokens gång, ger det läsaren en mycket detaljrik bild av vad som sker och man känner sig aldrig borttappad i handlingen.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Romanen påminner lite om de här andra sci-fi-böckerna, exempelvis "Hungergames" eller "Divergent", som jag läste när jag var typ 13 och inte visste bättre. För att förtydliga, det är inget fel med att vara 13 år och läsa "Divergent"-serien eller dylikt, men personligen tycker jag att den typ av genre inte håller som bokserie. Jag vet inte om det är för att första boken i regel innehåller så pass mycket absurd action, förbjuden kärlek och död att man som läsare typ avmattas, vilket gör att man sedan i resten av böckerna inte blir lika förvånad över t.ex. syskonens romans eller kompisens död. Därför kommer jag inte läsa resten av böckerna i serien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar