måndag 2 juli 2018

Sommarutmaningen: Strimmor av hopp

Ebba 13 år har läst boken Strimmor av hopp av Ruta Sepetys. Här är vad hon tyckte om den:

Bokens titel: 
Strimmor av hopp

Författare: 
Ruta Sepetys

Varför valde du boken?
Detta är egentligen inte en bok som jag skulle välja i vanliga fall, varför vet jag faktiskt inte. Jag kanske är så fast i att läsa en viss sorts böcker i en viss genre att jag missar många andra bra böcker. Men jag antar att det var taggtrådarna på omslaget som först intresserade mig för boken (omslaget är av Cecilia Danneker Engström).

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
Det var en intressant bok där allt ena sekunden verkar hopplöst och i nästa stund löser sig det mesta av alla problem. Det som är lite synd är att det ibland är svårt att veta vad författaren menar med vissa meningar. Man lär sig också mycket nytt om Sovjets brutalitet under och efter andra världskriget.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Denna bok får mig att tänka på förintelsen under andra världskriget. Även om denna bok utspelar sig till största del i Sibirien så är det på det stora ungefär samma sak. Utan någon vettig anledning tillfångatar NKVD eller SS-soldater människor och deporterar dem till olika former av arbetsläger där de i princip svälter ihjäl.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar