måndag 9 juli 2018

Sommarutmaningen - Kunskapens frukt


Bokens titel:
Kunskapens frukt

Författare:
Liv Strömquist

 
Varför valde du boken?
Detta seriealbum fick jag i födelsedagspresent av min ömma moder. Hon sade: "Du kan ju inte kalla dig feminist om du inte har läst den här." Det brukar hon säga om en del grejer faktiskt. Senast var det Katarina Wennstams sommarprat. Hur som helst. Jag valde att läsa "Kunskapens frukt" för att bevisa för min mamma att jag visst det är feminist.

 
Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken.
Jag var säker på att Strömquist skulle va radikalt superfeministisk i detta seriealbum, typ: "I KAMP FÖR DET GRÄNSLÖSA SYSTERSKAPET! KROSSA PATRIARKATET! IN MED FI I RIKSDAGEN!. Men istället, flikar Strömquist då och då in med ifrågasättande påståenden till vårt patriarkala samhälle. Påståenden som får en att inse "Waow, precis så är det ju! Vem hade kunnat ana att detta klassas som feministiska påståenden?" Så även om du nödvändigtvis inte kallar dig feminist, så borde du ändå läsa detta seriealbum. Du kommer bli upplyst.
 

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Jag tycker inte att "Kunskapens frukt" direkt påminner om något särskilt. Det enda jag kan komma på, är att seriealbumet kanske lite är som en vuxnare (och även bättre) version av Clara Henrys bok "Ja jag har mens, hurså?".

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar