fredag 13 juli 2018

Sommarutmaningen: Pojken på bergets topp

Ebba fortsätter att leverera bra boktips, här är hennes senaste:

Bokens titel: Pojken på bergets topp

Författare:
John Boyne

Varför valde du boken?
Jag läste nyligen Pojken i randig pyjamas som också är av John Boyne och tyckte mycket om den boken. Därför bestämde jag mig för att läsa denna boken också.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
På något sätt känns denna boken väldigt ärlig. Huvudpersonen är ingen hjälte men man fäster sig vid honom. Det är tufft att läsa om hur en snäll och trevlig pojke som huvudpersonen ändå är i början av boken kan bli kallsinnig och elak för att han växte upp i en så ond värld.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Boken påminner inte om något jag läst tidigare. Efter att läst denna boken så kände jag första gången ett starkt hat. Man vill verkligen att Hitler ska dö efter att ha hört om hans handlingar ur denna vinkeln. Han var säkert ännu värre i verkligheten än vad John Boyne framställer honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar