måndag 27 juni 2016

Sannare än sant

För alla andra är det en vanlig dag, men inte för Mark, tolv år. Han har sin lilla hund Beau i en bag, en röd keps och en plan. Han går till tågstationen och köper en tågbiljett men hoppar sedan på en buss åt ett helt annat håll, i andra ytterkläder.

Något har fått Mark att rymma hemifrån, från sin älskade familj och sin bästa vän Jessie.    "Du ska inte vara rädd, min älskling", började hon. "Jag vet att det är svårt, men du ska inte vara rädd..."
   Hennes blick föll på Beau som låg och sov så lugn och trygg. Hans bröstkorg höjdes och sänktes regelbundet.
   "Titta på Beau", fortsatte mamma. "Tror du att han skulle låta något hända dig? Tror du verkligen att han skulle lämna dig ensam eller låta dig ta en strid själv?"
   "Nej, det tror jag inte", svarade jag med hes röst. "Nej, det skulle han inte. Han är bäst. Men ... hundar dör, mamma. Hundar dör också."
   Det uppstod en tystnad. All min rädsla och all min sorg kändes som en blytung sten inom mig.
   "Ja", svarade mamma efter ett tag. "Hundar dör, men hundar lever också. De lever ända fram tills de dör. Tappra och underbara liv. De beskyddar sina familjer. Och de älskar oss. Och de gör våra liv ljusare. inte heller slösar de bort tiden med att oroa sig för morgondagen. titta på honom, älskling!"

För varje kapitel kommer Mark närmare sitt mål, att bestiga berget Rainier som ligger 42,3 mil hemifrån. Men han stöter på problem på vägen. Vad händer i en mörk gränd i en stor stad mitt i natten om man bara är en liten kille med en liten hund? Kommer han att klara sig ända till berget utan att bli upptäckt av vuxna? Men den största utmaningen är att hålla fast vid beslutet att bestiga det enorma berget Rainier och genomföra det han bestämt sig för att göra där.

Sannare än sant är väldigt spännande! Den är fint skriven också. Mark tänker på svåra saker och sätter ord på sådant som man själv kan ha svårt att förstå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar