måndag 7 augusti 2017

Sommarutmaningen : Flickan på hotellet

Tove har läst en till bok:

Bokens titel:

Flickan på hotellet

Författare: 
Katarina Wennstam

Varför valde du boken?
Min mamma är en mästare på att lämna över böcker till mig som hon själv har läst, i hopp om att jag sedan ska läsa dem och att vi ska diskutera innehållet. Hon har oftast väldigt bra smak när et gäller böcker, (det säger jag inte bara för att jag vet att hon läser mina recensioner, utan det är faktiskt sant) så därför läser jag för det mesta de böcker hon lägger fram på mitt skrivbord.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
Jag vill börja med att säga att det här var en väldigt bra bok. Absolut läsvärd. Det som jag dock finner orealistiskt är huvudpersonens (samt hennes vänners) engagemang i fallet på den mördade tonårsflickan. Jag ser inte att det skulle kunna hända i verkligheten, att man praktiskt taget skulle starta en utredning för att få tag på en mördare, när man själv inte ens kände offret. Det känns som sagt bisarrt. Men överlag är det en spännande roman med mycket humor som jag tror många, särskilt i min egen ålder, skulle uppskatta.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Det här är ju inte precis den första boken jag har läst där ett gäng brådmogna tonåringar själva bestämmer sig för att leka poliser när något "mystiskt" har inträffat i staden de bor i. Boken påminner lite om "Paper Towns" av John Green, där den äventyrliga Margo plötsligt försvinner och Quentin, hennes största beundrare, försöker ta reda på vart hon tagit vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar