måndag 7 augusti 2017

Sommarutmaningen: All världens myter i text och bild och Hästarnas dal

Ebba 12 år är tillbaka med två nya böcker. En uppföljare till Grottbjörnens folk och en faktabok hon hittat via den här bloggen.


Bokens titel:
All världens myter i text och bild
Författare:
Neil Philip

Varför valde du boken?
Jag var inne på bokbloggen: "En bok vid havet". Där finns det ju Etiketter där man kan välja bland massvis av ord och när jag såg ordet mytologi gick jag genast in på den länken. Där såg jag denna boken och tänkte inte när jag ställde mig i kö på boken...

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
Denna boken är som en sagobok med massor av sagor. Fast naturligtvis är det ju inga sagor utan myter från hela världen. Den förklarar på ett så enkelt sätt som möjligt så att även om man inte har så stora läskunskaper ska man kunna förstå vad som händer i myterna.

En sak jag inte förstår är att hinduism är mer som en mytologi. Jag har alltid sett på hinduism som en religion men denna bok är ju om mytologier så man blir lite förvirrad om vad som är religion och vad som är myt. Vi har ju läst om de största religionerna i världen i skolan men de inte lika stora religionerna vet man ju inget om därav kan man aldrig veta säkert om det är myt eller religion.

I övrigt skapar boken fler frågor än vad den förklarar. Nu måste man även läsa på mer om mytologierna i Afrika, och Kina för att få några tydliga förklaringar.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!

Boken är även som en undervisningsbok. Den förklarar på ett tydligt sätt även om den som sagt får en att vilja veta mer och få in alla detaljer. Den är bra att läsa om man snabbt vill få förförståelse om olika myter.  Annars påminner boken om några häften med historier från kristendomen som vi fick läsa i trean. Det är samma typ av språk och liknande bilder.



Bokens titel:
Hästarnas dal

Författare:
Jean M Auel

Varför valde du boken?

Jag läste första boken i serien och tyckte att den var bra och därför var det naturliga valet att läsa nästa bok.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
En sak jag gillade mycket var att man fick följa Aylas vardag. Hur hon lyckas överleva helt själv. Jag älskade även vänskapen Ayla skapade med ett köttätande stort grottlejon. Man får veta hur människor troligtvis först gjorde när de blev vänner med djur.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Boken påminner om Grottbjörnens folk eftersom det är samma huvudperson i båda böckerna. Den får mig även att tänka på några historiefilmer jag har sätt i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar