onsdag 29 april 2015

Kanske är det allt du behöver veta

Jag har läst Kanske är det allt du behöver veta. Den är skriven av E. Lockhart. På engelska (originalspråk) heter den We were liars.

I Cadence Sinclairs familj sitter allt på utsidan. Alla i familjen är framgångsrika, långa, blonda och rika. Cadence morföräldrar har en egen privat ö där de har byggt vars ett hus till sina döttrar. Varje sommar åker hela släkten och Gat, en av mammornas styvson, dit och umgås. De äldsta kusinerna och Gat börjar som barn med att leka lekar och som tonåringar umgås de fortfarande men inte med samma aktiviteter. Efter ett tag inser man att även om allt ser ut att vara perfekt behöver det inte vara det…

Emily Jenkins, eller som hon brukar kalla sig E. Lockhart, växte upp i Cambridge och Seattle. På Columbia University tog hon en doktorsexamen i engelsk litteratur.

Man dras in i boken och sitter kvar länge. Det var en sorglig och mystisk kärlekshistoria som var minst sagt dramatisk. Jag tyckte att boken var jättesorglig i slutet och jag bölar fortfarande när jag tänker på den. Samtidigt som det var en sorglig bok var den rik på andra känslor och det sorgliga tog inte över handlingen. Jag tror att boken passar från 11 år och uppåt. Även vuxna hade nog kunnat läsa den. Jag tycker inte att denna boken har en genre utan den är en blandning av allt från sorg, kärlek till mystik. Det är en häftig bok som påminner om att ingen är perfekt.

Jag tyckte boken var bra men det var svårt att hålla koll på alla personernas namn. 

/ X

Pilängskolans elever gästbloggar


Vill du läsa ytterligare inlägg om Kanske är det allt du behöver veta, så har Annika skrivit ett i bloggen tidigare, blogginlägget hittar du här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar