tisdag 29 april 2014

Tusen och en chans

Många är ni säkert som läst Annabel Pitchers fantastiska bok "Min syster är i tusen bitar" (om inte, gör det!). Här är nu hennes nya bok "Tusen och en chans", och även detta är en bok man bara inte kan lägga ifrån sig. Temat är återigen tungt, för boken består av brev till en dödsdömd man som sitter och väntar på sin avrättning i ett fängelse i Texas. Han är dömd för att ha dödat sin fru. Breven är skrivna av en tjej som kallar sig Zoe. Hon vill inte avslöja sitt rätta namn, för det visar sig att hon döljer en fruktansvärd hemlighet. Hon är nämligen också skyldig till ett mord. "I mitt fall var det inte en kvinna. Det var en kille. Och jag dödade honom för exakt tre månader sedan. Och vill du höra det värsta? Jag kom undan." Så hon skriver till fången, Mr Harris, han är den ende som hon kan berätta allt för, och genom breven får vi höra Zoes historia. Hur hon äntligen fick gå på en fest för sin överbeskyddande mamma som annars pressar henne att plugga så hon kan bli jurist (själv vill Zoe bli författare). På festen blir hon berusad, hånglar med snygge Max, blir fotad naken, bilderna sprids, men hon förlåter Max och blir vän (och till och med mer än vän) med honom. Mer vill jag inte berätta, men mycket i boken kretsar också kring Zoes familj, föräldrarna som bråkar, framför allt om pengar. Om lillasyster Dot som är döv, bästa kompisen Lauren, och om Max' bror Aaron...


Ju längre in i boken man kommer desto mer känner man att man egentligen inte vill veta vad det är Zoe har gjort, för hon verkar vara en så klok, rolig och förnuftig tjej. Man tycker om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar