onsdag 5 juli 2017

Sommarutmaningen : Tors hammare

Det bästa betyget en bok kan få är väl ifall man direkt vill läsa fortsättningen om det finns en sådan! Just detta hände när Ebba, 12, i Bjärred började läsa böckerna om Magnus Chase. Så här skriver hon om Tors hammare av Rick Riordan:

Varför valde du boken?
En kompis tipsade mig för flera år sedan om Percy Jackson. Jag fastnade direkt, den underbara blandningen mellan fantasy och mytologi älskar jag. Jag vill alltid lära mig nya saker och då slår man ju två flugor i en smäll när man läser böckerna av Rick Riordan. Man får underhållning samtidigt som man lär sig nya saker om mytologi. När jag såg första boken i serien "Magnus Chase" så tänkte jag ju att det kanske kunde vara intressant och började läsa direkt. När den boken var slut ställde jag mig i kö på denna...

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
Jag gillar sättet Rick Riordan har bundit ihop böckerna om grekisk mytologi med dessa om nordisk. Det får i alla fall mig att tänka annorlunda på saker och ting. Att kanske allt är sant om det fortfarande finns kvar i folks minnen...

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Boken påminner inte mig om så mycket mer än om hur mina förfäder kan ha varit, visst det är mest troligt att de var fridfulla bönder eller trevliga handelsmän. Men tänk på vad de ka ha trott på, den nordiska mytologin är väldigt krigiskt, vapen hit och dit, Ragnarök och en förkärlek för krigsgudar.

Om man jämför med den grekiska mytologin så känns den grekiska mer okrigisk, man hatade Ares (krigsguden) till skillnad från den nordiska mytologin där Tors (krigsgudens) hammare bringade tur om man hade den runt halsen. Jag är väldigt okrigisk av mig och uppskattar grekisk filosofi väldigt mycket. Så det har varit lärorikt att se hur olika man har sätt på saker i Europa.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar