torsdag 6 juli 2017

Sommarutmaningen : Harry Potter och fången från Azkaban

Nästa sommartips kommer från Alice, 12 år, i Habo Ljung. Hon har läst om en av bibliotekets stora favoritkaraktärer - den fantastiske Harry Potter! Det är den tredje delen i serien som Alice tipsar om här, Harry Potter och fången från Azkaban av J.K. Rowling.

Varför valde du boken?
Jag tycker om sättet som J.K. Rowling skriver på i Harry Potter böckerna. Jag läser även i Harry Potterserien. Jag vill alltid läsa böcker när jag ser hur dem ser ut. Denna bok var tjock och då är jag extra intresserad!

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken: Jag tyckte det var bra när Dumbledore sa till Hermione om att använda timglaset till att ändra på det förflutna. Särskilt rädda Hagrids djur och rädda Sirius Black. Också när Hermione berättade för Harry och Ron om att hon hade spolat tillbaka tiden så hon skulle hinna med alla lektioner.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Det är svårt att hitta något på samma nivå som Harry Potter böckerna tycker jag men om man ska säga något så är det nog boken "De tysta stegen bakom" som har det om spöken och sånt. Däremot har den boken inte trolldom men det finns ändå en viss likhet.

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar