tisdag 27 juni 2017

Sommarutmaningen : Saker jag hade velat veta när jag var 15

Här kommer ytterligare ett häftigt tips från Tove i Lomma. Och även om man inte är 15 år längre, så blir åtminstone jag VÄLDIGT sugen på att läsa den här boken!! Boken är en antologi redigerad av Diana Olofsson och Johanna Wester.

Varför valde du boken?
Jag valde att läsa den här boken eftersom jag tyckte det verkade vara intressant att få höra hur framgångsrika kvinnor upplevde tonåren (d.v.s. om de skulle tycka det var lika olidligt som jag tycker det är.) Men jag förväntade mig inte alls att det skulle tas upp så oändligt många relaterbara problem från kvinnor som var tonåringar för uppemot 50 år sedan(!).

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken
Okej. Boken är ingen vanlig skönlitterär bok, utan den består av olika typer av texter där 17 framgångsrika kvinnor berättar om saker de själva skulle ha velat veta när dem var 15 (Olofsson och Wester har sedan sammanställt dessa texter till en bok).
Först och främst, tycker jag själva bokidén är helt fantastisk. Jag menar, vem vill inte ha lite tips som ska underlätta ens kaosiga tonårsvardag? Jag tycker särskilt att Bodil Malmstens, Pernilla Anderssons och Ebba Witt-Brattströms beskrivningar av att vara 15 är allra bäst.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Denna boken berörde mig djupt och mycket av det som dessa fantastiska kvinnorna berättar om har jag själv känt eller känner jag fortfarande. Som när Bodil Malmsten beskriver om hur hon ville ta livet av sig, eller när Pernilla Andersson pratar om sin misstro gentemot vuxna eller när Ebba Witt-Brattström försöker förklara att alla feminister inte är vänstervridna manshatare. Detta är en otroligt bra bok som jag menar inte bara tonårsflickor behöver läsa, utan även pojkar och vuxna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar