måndag 26 juni 2017

Sommarutmaningen - The Hidden Oracle

Så var det dags för bibliotekens Sommarutmaning igen! Här kommer ett boktips på engelska av Ebba, 12 år, från Bjärred.


Bokens titel : The Hidden Oracle
Författare: Rick Riordan

Varför valde du boken?
Innan har jag läst böcker av Riordan och älskat dem. Jag hade nästan läst alla böcker av honom som finns på biblioteket. När jag sedan skulle se om det fanns någon mer bok av honom på hans "hylla" så såg jag ingen bok. Sedan när jag gick förbi hyllorna med utländsk skönlitteratur såg jag denna boken och haffade den direkt. Först trodde jag att det skulle vara svårt att läsa en bok på engelska men boken var så bra att jag läste hela nätterna. Det är så synd att den är slut redan.

Berätta om något som var särskilt bra eller dåligt med boken:
En rolig sak är att Apollo först nu förstår hur han har kört med demiguds (halvgudar). Att man inte bara kan be någon annan göra allt ens skitjobb och sedan tro att man själv är hjälten.

Försök att komma på något som boken påminner om - en film, annan bok, tv-serie, något som hänt dig... vad som helst!
Den påminner om många böcker jag har läst av Rick Riordan och J K Rowling. Alla de böckerna handlar om att rädda världen från några onda personer...

Fast boken hade ändå en egen touch med att guden Apollo börjar förstå hur människor har det. Att livet inte alltid är en dans på rosor.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar