måndag 27 mars 2017

Om jag var din tjej - boktips från vår prao

Här kommer ett riktigt spännande boktips från vår prao Engla som hjälpte oss på Bjärreds bibliotek under vecka 12. Tack för det, Engla! /Annika & alla de andra

Om jag var din tjej - av Meredith Russo
Amanda Hardy har inte alltid känt sig bekväm med den hon är. Hon föddes nämligen som Andrew. Hon har också mycket dåligt samvete för att hon fick sina föräldrar att seperera och gjorde sin pappa besviken för att hon som Andrew inte var som alla andra killar. Efter ett antal operationer flyttar hon till sin pappa som hon inte har träffat på tre år. Där börjar hon också i en ny skola för att få en omstart där hon redan första dagen får många nya vänner, vilket hon inte alls är van vid. Hon är van vid att få höra nedlåtande och taskiga saker på sin gamla skola. Allt är annorlunda nu när hon är en tjej. Hon träffar också Grant, den söta killen vars kompis är intresserad av henne. Amanda trivs mycket bättre på sin nya skola. Men snart börjar hon undra om man kan vara vän med någon och bära på en så stor hemlighet. Och hur man gör med kärleken.

 Jag tyckte det var en spännande bok, men också mycket lärorik eftersom man får en inblick i hur det är att vara transsexuell. En sak som gjorde boken så bra var att man efter hand fick veta vad som hade hänt innan bokens början och inte allt på en gång. Man fick väldigt bra inblick i Amandas tankar, vilket gjorde att Amanda var den enda man riktigt litade på i boken. Miljö- och personbeskrivningarna var inte så tydliga, de hade kunnat göras bättre. Annars tyckte jag att boken var väldigt bra och jag läste den så fort jag fick chansen ända tills den tog slut.

/Engla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar